سلام ، به سایت تجهیزکار خوش آمدید.

دستگاه بالانس چرخ چیست

دستگاه بالانس چرخ چیست

بالانس چرخ چیست و چه اهمیتی دارد؟

در واقع هرچقدر هم که بخش‌های دیگر خودرو مثل موتور، گیربکس، سیستم ترمز و … پیشرفته باشد؛ بدون چرخ‌ها تمامی این اجزا هیچ کاربردی ندارد؛ به‌وضوح می‌توان گفت چرخ‌ها در اصلی‌ترین بخش سیستم تعلیق خودرو قرار دارند.

تایرها تنها بخشی از خودرو هستند که تمامی وزن خودرو را به زمین منتقل می‌کنند و هر ضربه ناشی از خرابی جاده‌ها در حین حرکت، ابتدا به چرخ‌ها وارد می‌شود. چنین مقدمه‌ای گفته شد تا بتوانیم شما مخاطبین گرامی تجهیزکار تسهیل کار را با اهمیت بالانس چرخ در خودرو آشنا کنیم.

تعادل چرخ که اصطلاحا به آن بالانس چرخ گفته می‌شود؛ به معنای توزیع یکسان وزن در محیط چرخ است. آنچه مشخص است خودروهای امروزی نسبت به نسل‌های پیشین خود از تکنولوژی ساخت بالاتری برخوردارند؛ این موضوع باعث شده تا به طور معمول خودروهای مدرن امروزی علاوه‌بر مصرف سوخت کمتر و امنیت بیشتر، از سیستم فنربندی توانمندتری نیز برخوردار باشند.

دستگاه بالانس چرخ چیست

در این خودروهای مدرن بالانس چرخ‌ها نیز بیش از اهمیت پیدا کرده است، به ‌نحوی‌که کمترین عدم همسانی میان تایرها (بالانس نبودن چرخ‌ها) باعث ارتعاشات فراوان بدنه و فرمان خودرو می‌شود.

چرا خودرو به بالانس چرخ نیاز دارد؟

در طول زمان و رانندگی در جاده ها ناهموار، برخورد با دست اندازها، عبور از مسیرهای سنگلاخی و به طور کلی فرسایش خودرو باعث می شوند تا چرخ ها از حالت تعادل خارج شوند.

در این حالت ارتعاش و ضربات بیشتری در فرمان خودرو و بخصوص در سرعت های بالا به وجود می آید.

متعادل نبودن چرخ ها هم منجر به آسیب دیدن لاستیک و هم خودرو می شوند. چرا که با سایش غیر یکنواخت لاستیک ها فرایند اتمام و یا خراب شدن لاستیک ها متفاوت از یکدیگر می شود.

همچنین به مرور جلوبندی خودرو نیز آسیب دیده و مشکلات بیشتری برای خودرویتان به وجود می آید.

تاثیر بالانس بودن چرخ ها و لرزش تایر

رینگ قطعه ای فلزی در خودرو است و همیشه در معرض عیب های بسیاری است. در صورتی که رینگ دارای ایراد خاصی باشد به زودی نشانه هایی همچون لرزش در چرخ ها را به وجود می آورد و بالانس را بهم میزند.

به همین دلیل گاهی در حین بالانس چرخ ممکن است متوجه آسیب دیدگی رینگ شوید و نیاز به تعویض آن داشته باشید.

یکی از بهترین رویکرد ها برای بررسی بالانس بودن چرخ ها استفاده از دستگاه و بالانس درجا است.

در این روش می توان سیستم تعلیق خودرو را هم مورد بررسی قرار داد و با توجه به اینکه چرخ ها از جای خود خارج نمی شوند، فرآیند بالانس با دقت بیشتری انجام می شود.

قطعات تشکیل دهنده دستگاه بالانس چرخ

 

برد الکترونیکی هوشمند
الکتروموتور
صفحه نمایش که بصورت دیجیتال یا بصورت LED یا تلویزیون می باشد
صفحه کلید جهت وارد کردن پارامتر ها
صفحه رویی مخصوص سرب یا جا سربی
کونیک های مختلف برای سایزهای متفاوت رینگ و لاستیک
محور دستگاه یا شافت
خط کش داخلی و خط کش پرگاری
گیره نگهدارنده لاستیک یا پاپیونی بالانس

زمان اقدام برای بالانس چرخ

خودروهای امروزی از نظر وزن بسیار سبک‌تر از خودروهای قدیمی هستند. به همین دلیل، بالانس نبودن چرخ‌ها خیلی سریعتر خود را نشان می‌دهند.

در خودروهای قدیمی، این مشکل به‌علت سنگینی خودرو، که لرزش ناشی از نبود بالانس چرخ‌ها را پائین می‌آورد، به‌سختی مشخص می‌گردید. چه بسا زمانی صاحب ماشین متوجه این مشکل می‌شد که چرخ‌ها کاملاً ساییده و خراب شده بودند.

استهلاک نابرابر و غیریکنواخت چرخ‌ها و لرزیدن فرمان، کف یا صندلی ماشین همگی نشانه این هستند که چرخ‌های خودرو شما باید بالانس شوند. گاهی بعد از پنچرگیری یک چرخ نیز، بالانس چرخ‌ لازم می‌شود.

جالب این‌جا است که لرزش در هر بخش از خودرو شما که ایجاد شود، می‌توان با استفاده از آن مشخص کرد که چرخ‌های عقب نیاز به بالانس دارند یا چرخ‌های جلو.

اگر در زمان رانندگی، فرمان می‌لرزد، به‌احتمال زیاد چرخ‌های جلو مشکل پیدا کرده‌اند. اما اگر لرزش در صندلی‌ها احساس می‌شود، یعنی بالانس چرخ باید بر روی چرخ‌های عقب ماشین انجام گردد.

علائم بالانس نبودن چرخ‌ها

از علائم بالانس نبودن چرخ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

لرزش فرمان
کاهش پایداری خودرو
ساییده شدن لاستیک‌ها
افزایش مصرف سوخت
خرابی بیش از حد قطعا توش‌های بالانس چرخ

بالانس چرخ به دو روش انجام می‌شود

در روش ایستاده (استاتیکی)، چرخ بر روی یک محور افقی با قابلیت گردش (منظور همان دستگاه‌های بالانس چرخ متداول است که در اکثر آپاراتی‌ها می‌بینید) سوار می‌شود.

اگر چرخ بالانس نباشد، قسمت سنگین‌تر پائین می‌افتد. در این حالت، تکنسین، یک وزنه مناسب در نقطه مقابل آن یعنی در بالای رینگ قرار می‌دهد تا عدم ‌توازن جبران شود. برای این‌کار داشتن تجربه بسیار مهم است. زیرا انتخاب وزنه‌ درست و تعبیه آن در جای مناسب در بالانس چرخ اهمیت زیادی دارد.

به بالانس درجا، بالانس کامپیوتری، بالانس روکار یا بالانس دیجیتال نیز گفته می‌شود.

این بالانس بدون نیاز به باز کردن چرخ‌های ماشین انجام می‌گردد. در این روش، ابتدا دستگاه بالانس چرخ درجا را روشن می‌کنند. سپس جک ماشین زیر خودرو، کنار چرخ جلو که قرار است بالانس شود، قرار داده می‌شود. حالا راننده ماشین را روشن کرده و گاز می‌دهد. هنگامی که عقربه سرعت به ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر رسید، با استفاده از دستگاه، محل نصب وزنه سربی روی رینگ مشخص می‌گردد.

و در آخر

امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.

به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم که دیگر وبلاگ های ما رانیز مشاهده بفرمایید.

تماس : 09333134788

اینستاگرام : tajhiz_car.ir@

واتساپ : 09193134789

حجره اینترنتی: تجهیزات تعمیرگاهی شهسواری 

ساعت کاری : 8 صبح الی 20 شب

آدرس : تهران ، شهریار ، جاده رباط کریم ، سه راه فردوسیه ، خیابان صنعتگران ، کوچه صنعتگر یک ، پلاک 41

مدیریت : مصطفی شهسواری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.